katarinaicologne

2 år i Köln (Cologne) Tyskland.

snabbfakta Köln

Publicerad 2011-12-12 15:06:42 i Allmänt

Köln är Tysklands fjärde största stad och ligger vid floden Rhen.
Köln är den äldsta av de tyska storstäderna och dess historia går nästan 2000 år tillbaka i tiden. Kanske är det tack vare den långa utvecklingstiden, som staden i sig har kunnat förena en karaktär av både intimitet och storstad, gammalt och nytt. Namnet Köln kommer från det latinska Colonia. Kejsar Claudius maka, Agrippina, som var född vid Rhen lät upphöja sin födelseplats till stad redan år 50 e. K
Invånarantal: ca. 1.020.600 inv.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Katarina Holmqvist

Välkommen till min blogg. Här kan ni följa mig i ord och bild om mitt liv som svensk i fjärran land. I April 2009 flyttade jag och maken till Shanghai, Kina och i November 2011 flyttade vi vidare till Köln, Tyskland. Vart det bär av härnäst vete gudarna!!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela