katarinaicologne

2 år i Köln (Cologne) Tyskland.

snabbfakta Tyskland

Publicerad 2011-12-12 14:54:55 i Allmänt

Tyskland sträcker sig från Nordsjön i norr till Alperna i söder. Med 82 miljoner invånare är Tyskland Europas största nation och världens fjärde ekonomi. Den tyska regeringen är tongivande i EU och har nära band till såväl Washington som Moskva.


Officiellt namn
:        Bundesrepublik Deutschland/ Förbundsrepubliken Tyskland        
Yta - km2 :        357 000 (2010)        
Antal invånare :        81 635 580 (2010)        
Huvudstad med antal invånare :        Berlin 3 400 000 (uppskattning 2007)        
Statsskick :        republik, förbundsstat        
Statschef :        Christian Wulff        
Regeringschef :        förbundskansler Angela Merkel        
BNP per invånare - amerikanska dollar :        40 512 (2010)

Vill ni veta mer, gå in på www.landguiden.se


Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Katarina Holmqvist

Välkommen till min blogg. Här kan ni följa mig i ord och bild om mitt liv som svensk i fjärran land. I April 2009 flyttade jag och maken till Shanghai, Kina och i November 2011 flyttade vi vidare till Köln, Tyskland. Vart det bär av härnäst vete gudarna!!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela