katarinaicologne

2 år i Köln (Cologne) Tyskland.

botten is nådd

Publicerad 2012-04-26 13:15:58 i Allmänt

Det finns många tiggare och hemlösa i Köln. Tyvärr. Både män och kvinnor i alla åldrar. Jag har aldrig sett några barn som väl är. Det såg man ju ofta i Kina... Den vanligaste tiggaren här är en man i kanske 35-årsåldern med en hund vid sin sida. Statistik visar tydligen att om man har en hund med sig så blir människor mer benägna att skänka pengar. Märkligt men sant.
Igår på min promenad fick jag syn på något som först såg ut som en stor skräp eller klädhög. Jag blev nyfiken och gick närmare. Då såg jag att det var ett "hem" av sovsäckar, plast och kläder. Det såg även ut som att det låg två människor inuti allt detta och sov.. Finner inga ord för hur sorgligt och tragiskt jag tycker det är att se sånt här. Människor på samhällets botten. Ska de någonsin finna kraften att ta sig upp igen? Hoppet lär ju iallafall vara det sista som lämnar människan..





Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Katarina Holmqvist

Välkommen till min blogg. Här kan ni följa mig i ord och bild om mitt liv som svensk i fjärran land. I April 2009 flyttade jag och maken till Shanghai, Kina och i November 2011 flyttade vi vidare till Köln, Tyskland. Vart det bär av härnäst vete gudarna!!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela