katarinaicologne

2 år i Köln (Cologne) Tyskland.

*Gott Nytt 2013*

Publicerad 2012-12-31 13:27:22 i Allmänt

Inför det nya året vill jag dela med mig av några tankar.
Nu har jag levt som utlandssvensk i snart 4 år och man hinner omvärdera en del saker här i livet. Sådant man kanske tog för självklart tidigare. Utan att jag märkt det har jag successivt förändrats, på gott och ont. Att pröva på att leva i en annan kultur är något jag rekommenderar andra att göra. Det är inte alltid enkelt men de prövningar och hinder man möter ger erfarenhet och styrka. Det kan sätta ens starka åsikter och tankar ur balans, på ett sunt sätt och helt plötsligt ser man lite vidare. Jag vet att det är få förunnat att få möjligheten att leva i ett annat land, att frivilligt kunna välja att göra det. Men livet är så kort så varför inte ta chansen om den dyker upp?
Det negativa är att man upplever så mycket så man kan nästan bli lite avtrubbad, det är svårt att "toppa" vissa saker. Men summan av kardemumman är ändå tacksamhet och jag är lika glad för en kopp kaffe hemma i huset på Holmen som för ett glas skumpa på 86:e våningen i Shanghai eller en apfelberliner på ett café i Köln! 
 
 
                                                                                  *
Gott Nytt År
*
Happy New Year
*
Xin Nian kuai le
*
Frohes Neues Jahr
*

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Katarina Holmqvist

Välkommen till min blogg. Här kan ni följa mig i ord och bild om mitt liv som svensk i fjärran land. I April 2009 flyttade jag och maken till Shanghai, Kina och i November 2011 flyttade vi vidare till Köln, Tyskland. Vart det bär av härnäst vete gudarna!!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela