katarinaicologne

2 år i Köln (Cologne) Tyskland.

Am Aschermittwoch ist alles vorbei.

Publicerad 2012-02-22 15:57:30 i Allmänt

japp, så är det. Slut med karnevalfirande för denna gång.
Så här skrev jag på Facebook i måndags:


Är jag i Rio?? Nej, jag är i Köln och upplever den galna Karnevalen för första gången!! Folk går man ur huse och klär ut sig i de mest udda kreationer, gammal som ung. Det dricks Kölsch och sjungs o dansas längs gatorna, parader avlöser varandra och folk skriker "kamelle, kamelle" för de vill ha godis som kastas ut från paradvagnarna. Ett spektakel och en folkfest som nu är inne på sin femte dag...imorgon lär det bli ruhiger ;-


Det var verkligen något helt galet med den här karnevalen. Att människor kan fira så mycket!! Och alla verkade vara med på det och gick verkligen in för det. Men nu är det fastetid och då blir det lugnare. Någon skrev en kommentar på Fb med anledning av mitt inlägg. "Dessa katoliker! I Sverige skojsar vi till det med en enkel semla" Ja visst, så är det. Vi är väl lite mer "lagom" vi svenskar?!













Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Katarina Holmqvist

Välkommen till min blogg. Här kan ni följa mig i ord och bild om mitt liv som svensk i fjärran land. I April 2009 flyttade jag och maken till Shanghai, Kina och i November 2011 flyttade vi vidare till Köln, Tyskland. Vart det bär av härnäst vete gudarna!!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela