katarinaicologne

2 år i Köln (Cologne) Tyskland.

att skaffa nytt umgänge - en ständig jakt.

Publicerad 2012-02-12 11:43:57 i Allmänt

i fredags var vi hembjudna till Anne-Sophie och hennes man Eric. De är våra närmsta grannar förutom grannarna som bor i samma hus som oss. Att skaffa nya bekantskaper och vänner här är inte lika enkelt som det var i Shanghai, även om det ibland var svårt där också fast på ett annat sätt. I Shanghai fanns ett överflöd av möjligheter till umgänge i och med alla föreningar och communitys för utlänningar men det är ju ingen garanti för att man verkligen hittar några man vill "hänga" med. Här finns ingen svenska klubben och inga andra föreningar eller communitys för utlänningar. Vill man inte förbli totalt socialdöd så får man verkligen anstränga sig. Jag har tänkt på detta många gånger, hur bortskämd jag varit i Sverige med mina goda vänner där. Barndomsvänner, arbetskamrater som blivit vänner, vänners vänner. Plus att man alltid haft sin familj omkring sig - mamma, pappa, syskon, syskonbarn. Ja, det är verkligen en prövning på många sätt att flytta utomlands och inte känna någon. Nu trivs som väl är jag och Håkan mycket bra i varandras sällskap och vi har aldrig haft problem med att hitta på saker på egen hand. Men ibland vill man såklart umgås även med andra, det tror jag ligger i människans natur på något vis. 
 
Jag är väldigt glad att jag började på Tandem och på så sätt kom i kontakt med andra människor, (utlänningar). Det är där jag bl.a träffat Anne-Sophie som är från Frankrike. Visserligen har jag pratat en del med grannarna i huset men de pratar i princip endast tyska och då blir det svårt att kommunicera längre än till "Hej, hur är läget? Bra tack. Och du? Så att inte tala samma språk är ett stort hinder. Varför fick vi inga kinesiska vänner t.ex? Jättetråkigt när jag tänker på det i efterhand. Tur att vi iallafall kom några kineser lite närmre in på livet i och med vår chaufför Billy och sonens kinesiska flickvänner.
Och ni ska inte tro att tyskarna själva direkt bjuder in till kontakt. De är sega så in i bomben och verkar inte ett dugg nyfikna på oss utlänningar. Fast vi har något på "G" med ett par av våra tyska grannar ;-)

Så vi får väl se hur det kommer att bli här. Än så länge har vi nog inte direkt bekymrat oss över detta med att skaffa nya vänner men vänner är något man måste ha. Och jag tror det blir extra viktigt just när man bor så långt borta ifrån den naturliga familj -och vänkretsen som vi gör.  The hunt goes on!!

   
fredagsmys med förhoppningsvis nya vänner!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Katarina Holmqvist

Välkommen till min blogg. Här kan ni följa mig i ord och bild om mitt liv som svensk i fjärran land. I April 2009 flyttade jag och maken till Shanghai, Kina och i November 2011 flyttade vi vidare till Köln, Tyskland. Vart det bär av härnäst vete gudarna!!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela