katarinaicologne

2 år i Köln (Cologne) Tyskland.

Konst

Publicerad 2012-01-25 18:36:20 i Allmänt

Idag har jag varit en kulturtant och varit på Kunsthaus Rhenania. Varje vecka ordnar nämligen skolan ett såkallat kulturprogram och denna veckan såg vi en video-installation av den chilenske konstnären Cristian Silva-Avaria. Installationen hette Summertime och handlade om någon sorts jämförelse mellan korta och långa somrar och vad människor gör under sommaren/semestern. På något som såg ut som virad gladpack runt pelare visades filmer av gungande kryssningsfartyg och på mindre skärmar visades människor i en park om sommaren. Jag har lite svårt för sån här konst måste jag säga. Det är ju inte direkt något man köper och har hemma i vardagsrummet men något ville ju konstnären säga med detta verk. Jag pratade lite med honom och han sa att tex kryssningsfartygen för honom var något av flytande fängelse. Lite scary i sammanhanget är att utställningen öppnades samma dag som Concordia gick på grund utanför Italien...
www.rhenaniakunsthaus.de 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Katarina Holmqvist

Välkommen till min blogg. Här kan ni följa mig i ord och bild om mitt liv som svensk i fjärran land. I April 2009 flyttade jag och maken till Shanghai, Kina och i November 2011 flyttade vi vidare till Köln, Tyskland. Vart det bär av härnäst vete gudarna!!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela