katarinaicologne

2 år i Köln (Cologne) Tyskland.

mitt andra hem..

Publicerad 2012-01-10 16:19:48 i Allmänt

..i fyra veckor kommer att vara Tandemschule på Rolandstrasse. Vi är 1o stycken vetgiriga utlänningar i klassen och kommer från hela världen - USA, Colombia, Argentina, Australien, Indonesien, Polen, England, Frankrike.
Vår lärare har det vackra namnet Katharina. Hon verkar bra och ger oss uppmuntrande ord.
Igår var jag så trött när jag kom hem att jag fick lägga mig på soffan en stund. Det är jobbigt att sitta en hel dag och koncentrera sig på att lära sig ett nytt språk. Fast jag kan redan säga att det här kommer att bli betydligt lättare än att lära sig kinesiska. Oj, oj, går inte att jämföra. Sist men inte minst - Detta är kul också!! 

Så här långt kan jag säga: Ich heisse Katarina. Ich bin 44 Jarhe alt. Ich komme aus Schweden un ich wohne in Köln. Ich bin sozialarbeiterin von Beruf. Ich spreche schwedish, english und ein bissen chinesisch und ein bissen fransösish. Meine Hobbys sind reisen, lesen und mit meine familie zusammen sein. Mein Mann arbeitet in Deutschland und ich möchte deutsch lernen. 

Nu ska jag göra dagens läxa! 

Tschüs!!


 

Kommentarer

Postat av: steph

Publicerad 2012-01-11 09:00:39

Du bist ja seht gut, mutter! Men bara fyra veckor? Är det inte lite väl kort tid? ;)

Postat av: steph

Publicerad 2012-01-11 09:01:55

Du bist ja sehr gut, mutter!! Men bara 4 veckor, är det inte lite väl kort tid ? ;)

Postat av: katarina

Publicerad 2012-01-11 09:10:10

jag går varje dag i skolan och vem vet, jag kanske fortsätter efter de 4 veckorna. Detta är bara en nybörjarkurs :-)

Postat av: Anna-Lena

Publicerad 2012-01-11 11:48:13

Vad duktig du är redan! Men du läste väl lite i skolan också, eller är det helt nytt? Jo, när jag läste de där raderna tänkte jag vilken skillnad. Det känns som att få ihop motsvarande på kinesiska kommer att ta ett år ungefär:-) Kul att du fått ett eget projekt och att det verkar vara en så blandad grupp. Det kanske kan bli några nya vänner? kram Anna-Lena

Postat av: katarina

Publicerad 2012-01-11 15:01:32

Tack söta Anna-Lena!! Nej, jag har aldrig läst tyska tidigare men kunde nog ord sådär. Hitills har kursen varit rolig och givande :-)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Katarina Holmqvist

Välkommen till min blogg. Här kan ni följa mig i ord och bild om mitt liv som svensk i fjärran land. I April 2009 flyttade jag och maken till Shanghai, Kina och i November 2011 flyttade vi vidare till Köln, Tyskland. Vart det bär av härnäst vete gudarna!!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela