katarinaicologne

2 år i Köln (Cologne) Tyskland.

reminder

Publicerad 2012-03-06 13:47:17 i Allmänt



I Köln och i övriga Tyskland finns gatstenar i guld utplacerade lite varstans. Dessa är en påminnelse och ett minne av de judar som deporterades under andra världskriget.
Idag gick jag förbi familjen Isaaks stenar. Tydligen bodde denna familj vid Übierring, nära Chlodwigplatz. Det var när Lena var här och hälsade på som hon frågade mig om jag sett någon av alla dessa miljontals stenar. Mitt svar blev nej, för det hade jag inte. Men nu inser jag att jag måste ha sett dem utan att veta eller tänka på vad jag såg eftersom jag promenerat ganska många gånger längs Übierring....
Det är inte utan än att jag börjar fundera kring hur familjen Isaaks öde har sett ut. Pappan var doktor av något slag, mamman säkerligen hemmafru, 2 små pojkar - 12 respektive 7 år. Vad hände den dagen 1942 när de blev hämtade och bortförda från sitt hem? Vad kände de, vad tänkte de? Hur blev resten av deras liv?

Kommentarer

Postat av: Stephanie

Publicerad 2012-03-07 10:41:55

Intressant!

Jag kommer inte in på facebook. Har bokat klipptid till dig, salong rönnäng. 28 mars kl 11.00. Puss!

Postat av: Mami

Publicerad 2012-03-07 11:17:55

Toppen!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Katarina Holmqvist

Välkommen till min blogg. Här kan ni följa mig i ord och bild om mitt liv som svensk i fjärran land. I April 2009 flyttade jag och maken till Shanghai, Kina och i November 2011 flyttade vi vidare till Köln, Tyskland. Vart det bär av härnäst vete gudarna!!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela