katarinaicologne

2 år i Köln (Cologne) Tyskland.

veckan som gått och hårt vatten.

Publicerad 2012-05-11 11:15:15 i Allmänt

Vilken vecka jag haft! Har gått långa promenader varje dag, ätit nyttig GI-mat varje dag (okej, någon bit choklad har väl slunkit ned), umgåtts med vänninor, smidit lite framtida planer, bokat flygresa hem till Sverige i sommar... Och ännu är veckan inte slut! Denna helgen är käre maken hemma och det känns väldigt bra. Först väntar fredagsmys såklart och ikväll blir det bl.a en av Håkans favvosar - stekt potatis med lök ! Är det GI tänker ni kanske då? Nja, inte direkt men om man först kokar potatisen och kyler den och sen steker den så minskar innehållet av det glukemiska indexet och det blir därmed lite nyttigare. Och på helgen får man faktiskt unna sig lite extra! Imorgon blir det först storhandling på Aldi och Rewe (Jeden tag ein bisschen besser), och senare under dagen/helgen bio och ev. Zoobesök.

Mår för tillfället ganska bra förutom ett störande moment. Mina eksem är värre än någonsin...Jag har märkt att de blivit sämre sen vi flyttade hit men inte riktigt kunna förstå varför då jag smörjer mig och håller på enligt alla konstens regler. Men igår tror jag att jag fann en bov i dramat iallafall och det är det hårda vattnet som finns här. Vi får ju använda väldigt mycket avkalkningsmedel till både disk och tvättmaskinen för att inte ledningarna ska korka igen och när jag började fundera kring hur hårt vatten även måste påverka huden gjorde jag en eftersökning på internet och fann följande:

Hårt vatten påverkar huden negativt. Detta beror på att de hårda salterna samverkar med tvättämnen som finns i tvål och schampo och som bildar icke-lösligt "tvålslagg". Det naturliga fettlagret som alltid täcker friskt hår och normal hy, förstörs och porerna täpps till. Torrhet, fjällhet och mjäll blir resultatet. Hyn åldras för tidigt.

Bläh för detta säger jag bara. Funderar nu på att köpa ett joniserande duschmunstycke så att Ph-balansen återställs. För så här kan jag ju inte ha det!!

Längtar efter vårt mjuka, lena och goda vatten hemma på Tjörn. Tollebyvann - de e grejer de!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Katarina Holmqvist

Välkommen till min blogg. Här kan ni följa mig i ord och bild om mitt liv som svensk i fjärran land. I April 2009 flyttade jag och maken till Shanghai, Kina och i November 2011 flyttade vi vidare till Köln, Tyskland. Vart det bär av härnäst vete gudarna!!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela