katarinaicologne

2 år i Köln (Cologne) Tyskland.

en vecka i Köln

Publicerad 2012-11-12 13:31:48 i Allmänt

Vad har hänt sen vi kom tillbaka från Shanghai? Tja, inte så mycket. De första dagarna blev en kamp mot jetlagen. Både jag och Håkan var fruktansvärt trötta i början av veckan när kvällen närmade sig. Redan vid åtta, nio kom sömntåget och vi fick kämpa för att hålla oss vakna. Sen vaknade vi ändå jättetidigt följande morgnar, redan vid 3, 4...håhåjaja. Men nu är vi återställda från detta iallafall. 
Sen så har det packats upp väskor och tvättats, storhandling på Real, en släng av feber och någon envis magbaccilusk,( bläh), fredagsmys där jag "tvingades" se en av de DVD-filmer Håkan köpte med sig från Sh - "John Carter". Herregud, dåligare film får man leta efter men Håkan tyckte den var jättebra!! Ja, ja smaken är som baken. 
Lördagsmys med bla utflykt till IKEA, nya Bondfilmen Skyfall som vi båda tyckte var OK men inte mer. Lite mörk och dyster för att vara en Bondfilm men ledmotivet som sjungs av Adele är superbra!
På söndagen längtade vi ut i naturen så vi tog bilen en bit utanför stan. Hittade en mysig liten by på landet, tog en sväng i skogen och avnjöt sen "farsdagsmiddag" på Sonne Landgasthaus. Vi åt så vi nästan sprack, SÅ gott var det! Håkan tog gås och jag rådjur. Till dessert blev det mandeltårta och amarettoparfait. 
Nu har jag precis kommit tillbaka efter en härlig promenad över Severinsbrucke i höstsolen! Fortfarande är här hyfsat varmt ute, 13 gr i skuggan just nu, så det gäller att passa på att njuta så länge det varar. 
I affärerna har det börjat julpyntas, tyskarna älskar ju allt som har med jul att göra. Så jag börjar redan bli sugen på att ta fram juleljus och baka lussekatter och pepparkakor. Hur är det hemma? Har julpyntet kommit fram ännu?
Ha en fin vecka!!
 
på IKEA
 
På biografen Metropolis som visar filmer i sitt originalspråk. Underbart att slippa dubbningen. 
 
På landet!
 
 
 
I skogen.
 
Härlig höstpromenad!
 
 
Idag! 
 
Nybygget utanför oss framskrider. Nu har de gjutit ena bottenplattan. 
 

Kommentarer

Postat av: Helen

Publicerad 2012-11-12 18:41:48

Japp, julpyntet börjar synas i affärerna på stan. I lördags såg jag en adventsljusstake i ett fönster nere i Kårevik och en granne har tänt ljusen i sin trädgård.Men själv väntar jag två veckor till...

Postat av: Katarina

Publicerad 2012-11-12 22:10:26

Det gör du rätt i! Även om det lyser upp och är fint så har allt sin tid. Annars kan vi ju lika gärna börja käka semlor på midsommafton ;-) Kram!

Postat av: Anna-Lena

Publicerad 2012-11-14 13:32:01

Den där middagen lät ju inte så dum! Jodå, visst är vi julsugna, särskilt Astrid. Hon har redan börjat pynta lite och vi har julfikat. Lussekatter och pepparkakor från IKEA och en speciell gäst bjöds in förstås - köttbullar, potatismos och lingonsylt blev det också. Låter mysigt att åka till Holmen på jul. Vi ser fram emot att få hit Ingrid och att fira jul här med John också.

Postat av: Katarina

Publicerad 2012-11-14 14:17:54

Åh, det gör mig så glad att veta att John alltid är välkommen till er!! Kärlek <3

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Katarina Holmqvist

Välkommen till min blogg. Här kan ni följa mig i ord och bild om mitt liv som svensk i fjärran land. I April 2009 flyttade jag och maken till Shanghai, Kina och i November 2011 flyttade vi vidare till Köln, Tyskland. Vart det bär av härnäst vete gudarna!!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela