katarinaicologne

2 år i Köln (Cologne) Tyskland.

Semester i gamla hemstaden del 1.

Publicerad 2012-11-06 10:38:00 i Allmänt

Jag tänkte nu berätta lite mer om vår vecka i Shanghai som kändes lite som att återvända hem. Med den skillnaden att vi inte blev upphämtade av Billy och inte heller tog vi hissen upp till lägenheten på 17:e våningen på Grand Gateway. Denna gången var det istället Erica och Toni som varit så gulliga och bett sin chaufför hämta oss och köra oss till hotell Ramada Plaza. Denna gång var vi turister i vår gamla hemstad. Eller kanske inte riktigt... Något mellanting.
 
Första dagen så vi vilade vi först en stund innan vi begav oss ut för att möta upp John och äta dumplinglunch på "glada gubben" på Tian Yao Qiao Lu. Ett kärt gammalt favoritställe! 
Sen promenerade vi runt i Xujiahui och insöp atmosfären och Håkan fick köpt några fler av sina älsklingskalsonger som baaara finns i Sh, hihi. På kvällen blev det födelsedagsmiddag för John på Kakadu. Där var det lugnt och fridfullt tills ett stort gäng kineser intog restaurangen och kacklet och skålandet var igång. Vi avslutade kvällen på Bunden - glada, nöjda och lite trötta. 
 
 
 
 
 
 
Söndagen ägnades åt shopping på copymarket och lunch där. Sen blev det en fika på Starbucks i Metro City där vi höll på att förgiftas av såpbubblemaskinerna. Något slags event pågick och över hela stället regnade det såpbubblor..
På kvällen var det dags för middag med Erica, Toni och Anders P. Underbart att träffa dem igen! Vi skulle egentligen gått till 1221 men det blev Xibo istället. Som vi fick nöjet att besöka en gång till under veckan. Maten där från Xinjiangprovinsen är bara SÅ god! Och deras mojjitos går inte av för hackor heller!
 
 
 
 
 
 
Måndag till fredag hade John skola. Han läser kinesiska på Jiatonguniversitetet och en stolt mamma kan berätta att han verkligen förbättrat sin kinesiska. Det var helt otroligt att höra honom snacka på nu när vi besökte olika affärer eller restauranger. 
 
Måndagar i Shanghai är lika med barnhemsbesök för de volontärer som brukar åka dit. När jag nu återvände stod barnhemmet högt på agendan. Det blev ett kärt återseende men även lite känslosamt. Eteråt var vi några som åt lunch ihop. Alltid gott att samlas en stund efteråt och snacka lite. Sen promenerade jag hem till hotellet längs gamla välbekanta gator. Ett sant nöje! 
Håkan ägnade måndagen åt att besöka sina gamla jobbarkompisar och käka lunch med dem. De var glada att träffa "Hank" igen! Han försökte sen flera gånger under veckan få tag på Billy men lyckades tyvärr inte. 
På kvällen åt vi middag på Spicy Joint med några av Johns närmaste vänner. Jättekul att få träffa Antony, Alvin, Aki och Astrid (visst är det lustigt, allas namn börjar på A). Maten var hot, hot och stackars Alvin fick av misstag i sig ett pepparkorn som gör så att hela munnen blir som förlamad i några minuter.
Efter middagen åkte jag och Håkan till hotellet medans ungdomarna drog till klubben Maya där Antony även jobbar. Vi var medbjudna men för trötta för att hänga på. Vi sparade oss istället till slutet av veckan..
 
 
 
 
Efter frukosten på tisdag morgon promenerade jag och Håkan bort till Carrefour. Jag köpte ett par av deras käcka kinespyjamas och Håkan köpte skjortor i den intilliggande Arrowbutiken. Nej, det blev inget besök hos "tellefier" denna gång. Alltså tailorn på Lujiabang. 
Sen knallade vi bort till Johns kvarter och åt en god kineslunch. Friterat bröd (jotiaj), dumplings och kall sojamjölk. 
Eftermiddagen ägnades åt besök hos kära gamla "väskgubben" på 1333 Fuxing Middle Road, manikyr och pedikyr hos Ms Dolly och sen var det bara att börja ladda för kvällens middag på Xibo ihop med familjen Bjarneberg! En härlig kväll med många glada skratt.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 På onsdagen tog vi metron till glasögonmarknaden och jag fick mig nu mina första, riktiga läsglasögon. De är riktigt fina faktiskt och jag får hoppas att jag genom att använda dessa kan "spara" mina ögon och inte fresta på inställandet av linsen allt för mycket ;-) Men Maria - inget besök till "rännan" denna gång!
 
Och efter det - lunch på underbara Element Fresh som alltid funkar! Visst, jag kunde tröttna även på det stället när vi bodde i Shanghai men det går inte att komma ifrån att deras mat är förvånansvärt fräsch. Så det blev en Savonasallad och en Blue Berry Hill smoothie. Mmmm, vad gott! 
Sen hade vi nöjet att få se hur John bor. Han delar lägenhet med Antony och de har varsitt rum men får dela på kök, vardagsrum och toalett. Lägenheten har ett bra läge på Hua Hai Road, nära till metro, affärer, restauranger m.m. och utsikten över Xujiahui och French concession är helt fantastisk! 
 
Sen så hade John en önskan om att besök Shanghai Aquarium så det gjorde vi och hade turen att komma precis när alla fiskar skulle utfodras. Kul att se när dykarna dök ner och matade dem!
 
På kvällen blev det ännu ett kärt återseende. Fördrink på GG hemma hos våra goa grannar Anders och Kristin och sen mumsig middag på Le Saleya!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
nya tornet som håller på att byggas på Pudongsidan. Ska visst bli jäääääättehögt!!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: stephanie

Publicerad 2012-11-06 14:59:02

Åh vilka fina bilder och vad kul att se :)
Började nästan gråta lite när jag såg "Lili" från barnhemmet. Lika liten som ett år tidigare, och samma kläder :/..
Och John, vad söt han är.
Kram dottra din

Postat av: Anna-Lena

Publicerad 2012-11-10 15:14:25

Jag tycker faktiskt man ser att vi är släkt när jag ser den där bilden på oss båda:-) Inte bara fötterna alltså... Tack för en fantastisk kväll. Det var så härligt att träffa er igen, och lite ledsen blir jag att ni inte bor kvar här. Men samtidigt så glad att jag lärt känna er på ett sätt som jag inte tror skulle hänt om vi båda bott kvar i Sverige. Nu har jag fått vänner för livet,
kram Anna-Lena

Postat av: Katarina

Publicerad 2012-11-10 16:46:45

Det var värmande ord Anna-Lena!! Stor kram till dig o familjen!

Postat av: Kristin Danås

Publicerad 2012-11-14 06:40:44

Åh vad mysigt det var! Önskar vi hunnit träffas mer! Kul att få läsa om allt ni gjort! Stor kram

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Katarina Holmqvist

Välkommen till min blogg. Här kan ni följa mig i ord och bild om mitt liv som svensk i fjärran land. I April 2009 flyttade jag och maken till Shanghai, Kina och i November 2011 flyttade vi vidare till Köln, Tyskland. Vart det bär av härnäst vete gudarna!!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela