katarinaicologne

2 år i Köln (Cologne) Tyskland.

studier pågår

Publicerad 2012-09-12 12:49:50 i Allmänt

jag läser och läser och läser...Just nu är det i huvudsak 2 böcker som gäller - Beroendemedicin av Franck & Nylander och Meningen med våld av Per Isdal.
 
Beroendemedicin är mer som en faktabok. Intressant men lite tråkig. Kan nog vara bra att använda som uppslagsbok. Här får man veta det mesta om olika droger, missbruk och beroende.
 
Meningen med våld kan läsas av alla tycker jag. Mycket intressant läsning. Även här förekommer en del fakta men denna bok är mer inriktad på själva förståelsen kring våld, hur vi ser på våld, vad vi benämner som våld etc. Flera intressanta fallbeskrivningar.
 
Sen så är det en massa artiklar och kompendium inom de olika ämnena som ska plöjas igenom, puuh. Jag försöker ta det lite som det kommer och inte hetsa upp mig. Det ska ju helst fastna något bakom hjärnbarken också ;-)
 
Vad jag snappat upp så här långt och vilket jag finner värt att studera vidare kring är att en människas serotoninhalt har avgörande betydelse både vad gäller benägenhet för ökad aggression och ökad benägenhet att fastna i ett missbruk/beroende.
Serotonin är en signalsubstans som är kopplad till hjärnans belöningssystem. Förenklat kan man säga att en normal halt av serotonin ger en känsla av lust och välbefinnande och en lägre halt kan ge ångest och depression. Men sen spelar alltid en massa andra psykososciala faktorer in också förstås..
 
"Hur individens hjärnas serotoninsystem är beskaffat är också av betydelse för reaktionen på alkohol och risken för beroende, vilket inte är förvånande med tanke på att serotonerg aktivitet är djupt involverad i fysiologiska processer som sömn, aptit, sexualitet, aggression och sinnesstäming. Även personlighetsdrag som sensationssökande och impulsivitet har starka kopplingar till individens  serotoninfunktion."   (Beroendemedicin .84)
 
 
avslutar med den fina blomman vi fick av familjen Starrenburg!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Katarina Holmqvist

Välkommen till min blogg. Här kan ni följa mig i ord och bild om mitt liv som svensk i fjärran land. I April 2009 flyttade jag och maken till Shanghai, Kina och i November 2011 flyttade vi vidare till Köln, Tyskland. Vart det bär av härnäst vete gudarna!!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela