katarinaicologne

2 år i Köln (Cologne) Tyskland.

i syrenernas tid...

Publicerad 2012-04-19 15:05:31 i Allmänt

utanför brandstationen tvärs över floden växer en vit syren. Snacka om att drabbas av intensiv hemlängtan när man går förbi den...huja. De som känner mig vet t.ex att jag har en vit syren hemma i trädgården på Holmen. Jag har alltid tyckt väldigt mycket om syrener, både vita, rosa och lila. Den ljuvliga doften ska vi inte prata om. Doften av Försommar, Skolavslutning, Kyrka, Skolsal, Orgelmusik, Examen, Skolgård, Tårta, Sommarlov och Den blomstertid nu kommer.
Kommer även att tänka på Hjalmar Gullbergs gamla dikt:

Han kom som en vind, vad bryr sig en vind om förbud
Han kysste din kind, han kysste allt blod till din hud
Det borde ha stannat därvid, du var ju en annans blott lånad
En kväll i syrenernas tid och gullregnens månad...



Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Katarina Holmqvist

Välkommen till min blogg. Här kan ni följa mig i ord och bild om mitt liv som svensk i fjärran land. I April 2009 flyttade jag och maken till Shanghai, Kina och i November 2011 flyttade vi vidare till Köln, Tyskland. Vart det bär av härnäst vete gudarna!!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela