katarinaicologne

2 år i Köln (Cologne) Tyskland.

Söndag

Publicerad 2012-05-13 14:27:33 i Allmänt

Todeloo! I fredags kväll när jag precis skulle börja steka potatis så klingade det på dörren. Det var grannen Jutta som undrade om vi ville komma över på ett glas Prosecco. Klart vi ville! Jag älskar såna här spontana förslag och middagen kan vi ju äta senare. Det visade sig att Thomas fyllde år ( present får vi ge en annan gång) och under de timmar vi var där fick vi träffa flera olika människor, både andra grannar och vänner o släkt till Jutta och Thomas. Hur trevligt som helst och trots att alla pratade tyska så kunde jag hänga med rätt så bra i snacket.
Sen blev det potatisfrossa och Håkan njöt i stora drag!
På lördagen åkte vi till ett stort shoppingcenter som ligger lite utanför stan men det påminde en del om Femmanhuset i Göteborg. Förutom mat inhandlades även lite kläder och andra prylar. Bl.a en iskrossmaskin som jag tyckte var väldigt onödig men som senare på kvällen användes till att krossa is till Caprinha. Och det var ju inte helt fel! Köpte även en av mina favoritostar, Comtee, och då var det dags för mig att frossa.
Idag startade vi dagen med en härlig cykeltur. Lite kyligt i lften men solen sken och vi cyklade längs floden. Sen blev det frukost på balkongen och efter det tog vi spårvagnen till Zoo. Vilket visade sig vara helt fel dag att besöka zoo... Idag är det Mutterstag och det var halva priset på inträdet och kön ringlade låååång utanför ingången. Där orkade vi såklart inte stå utan vi valde istället att promenera runt och hittade lite nya smultronställen. Bl.a ett jättemysigt italienskt cafe med utsökt gelatio!
Nu sitter jag här och tänker på att om tre dagar så landar mamma och pappa i Köln. Tror ni jag ser fram emot det eller?!

Kommentarer

Postat av: stephanie

Publicerad 2012-05-14 12:03:20

Underbart!

Postat av: Anna-Lena

Publicerad 2012-05-16 09:54:34

Comté är bäst! Går inte att lösa här så jag väntar snällt tills jag kommer hem. Saluhallen har!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Katarina Holmqvist

Välkommen till min blogg. Här kan ni följa mig i ord och bild om mitt liv som svensk i fjärran land. I April 2009 flyttade jag och maken till Shanghai, Kina och i November 2011 flyttade vi vidare till Köln, Tyskland. Vart det bär av härnäst vete gudarna!!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela