katarinaicologne

2 år i Köln (Cologne) Tyskland.

Semester i gamla hemstaden del 2.

Publicerad 2012-11-06 15:19:00 i Allmänt

På torsdagen skulle Håkan jobba lite och jag hade stämt möte med finaste Linda på KABB i Xintiandi. Samma ställe där vi träffades allra första gången när jag var totalt ny och grön i Shanghai. 
 
Torsdagens middag blev på Blue Frog i Novel City och sen gick vi runt en stund i området och spanade in huset vi bodde i den första tiden i Shanghai. Lägenheten på Xingeng Lu... Många minnen kom tillbaks...
 
Kvällen avslutades med DVD-inköp och bio. Vi såg filmen "The Bourne Legacy". En hyfsad actionfilm som jag själv kanske inte valt i första hand men denna kväll var det killarna i familjen som fick välja..
 
 
 
 
 
 
 
 
 
På fredag tog vi lite sovmorgon och sen stod shopping på menyn! Jag säger bara GAP, de har fina grejer enligt mig. Bra kvalitet till bra pris så det blev lite smått o gott där.
Lunchen intogs på Da Marco och sen åkte vi till Spin för att köpa en (!) mattallrik. Vi köpte med oss ett rejält lass med porslin från Spin när vi lämnade Shanghai. En av mattallrikarna har tyvärr fått en ful flisa så nu passade vi på att köpa en ny.
 
På kvällen blev det middag med Micke på Brick och sen drog vi vidare... Men det var endast vi "gamlingar" som orkade. John var ordentlig och åkte hem medans vi andra rockade loss först på Brown Sugar och sen på Bar Rouge. One of those crazy Shanghainights! Och jag fick en helt ny erfarenhet som jag kan berätta om någon gång när vi ses i verkliga livet. Inte här.. ;-)
 
 
 
 
 
 
Lördag och sista hela dagen med John och då fick John bestämma vad vi skulle hitta på. Utflykt till Jinshan som är en liten förstad till Shanghai och som ligger vid havet och har en beach. Vi tog först metron till Shanghai Railway Station och därifrån tåget till Jinshan. Det tog ca en timma. Sen fick vi åka buss en bit innan vi kom fram till själva beachen. Allt hade flutit på så bra men då kom bakslaget...Beachen var avstängd!! Hur kan man stänga av en beach?! Jo, i Kina kan man det för senare på kvällen skulle det ordnas någon form av fyrverkerishow och den var man tvungen att köpa biljetter till. Vi hade inte planerat att stanna så länge så något besvikna lunkade vi vidare genom stan. Vi ville ju bara se havet!! Då fick vi syn på en hög hotellbyggnad och en tanke tog fart. Varför inte gå in på hotellet och säga att vi vill ha lite information, att vi planerar att semestra i Jinshan nästa år och vill kolla in rummen m.m.... En mycket vänlig kvinna från hotellpersonalen visade oss runt och vi fick se de bästa rummen med bästa utsikten. Ibland får man vara smart :-)
 
När vi sen tog en fika på City Bread fick vi veta att det i Jinshan bor 20 utlänningar. Snacka om att de hade exakt koll!! Paret som drev caféet hade tidigare bott och jobbat i Shanghai men nu återvänt till sin hemstad för att öppna detta lilla café i västerländsk stil. Cappuccinon jag drack där var den klart bästa på hela resan för övrigt. 
 
Tillbaka i Shanghai blev det japanskt i form av middag på Ichibanya. Teppenyaki och suchi och en skojig servitris som sa OK hela tiden!! 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Så kom söndagen och dags att ta farväl av John och Shanghai för den här gången. En fin vecka som lämnar många vackra minnen efter sig var slut.  Tack Shanghai och tack John! 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Katarina Holmqvist

Välkommen till min blogg. Här kan ni följa mig i ord och bild om mitt liv som svensk i fjärran land. I April 2009 flyttade jag och maken till Shanghai, Kina och i November 2011 flyttade vi vidare till Köln, Tyskland. Vart det bär av härnäst vete gudarna!!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela