katarinaicologne

2 år i Köln (Cologne) Tyskland.

fredagsrapport från Köln!

Publicerad 2012-09-21 15:56:26 i Allmänt

Tänk vad bra man hade det i Shanghai om fredagarna. När man kom hem på eftermiddagen hade de små söta ayisarna varit där och städat och lägenheten doftade nyskurad, sängen var renbäddad och på toan hängde nya handdukar. Detta hände faktiskt 2 gånger i veckan om jag ska vara ärlig. Vilken lyx alltså!
Nu är det jag själv som får städa och tvätta och byta lakan och handdukar. Okej, det är som vanligt då. Som det alltid var hemma i Sverige. Jag har egentligen inget emot att städa men om jag slapp så..
 
Igår kväll fick vi ett infall att vi skulle bjuda hem några grannar på middag ikväll. Det gick inte som vi tänkt oss...Först knackade vi på hos de närmsta grannarna, Petra und Ove. Vi hörde att tv:n stod på så någon av dem var uppenbarligen hemma. Trots både knack och ring på klockan kom ingen och öppnade men vi hörde att tv:n stängdes av så någon har uppenbarligen hört oss, satt och lyssnade och kanske kikade i titthålet, men ingen kom till dörren. Lite kusligt..
Sen gick Håkan ner till vån 2 och knackade på hos Jutta und Tomas. De var iaf hemma och Håkan blev indragen i lägenheten, skulle sitta ner och snacka och kom hem med Juttas hembakta kakor sen. De ville gärna komma på middag men kunde inte komma samtidigt för Jutta skulle jobba till kl 21 och Tomas skulle iväg kl 19. Hmmm..
Vi la ner fredagens parmiddag helt enkelt.
 
Det blir istället fredagsmyyyys med bara jag och Håkan ikväll. Helt OK enligt min mening. Kyckling med färska champinjoner och purjolök står på menyn och känner jag Håkan rätt vill han nog dricka Prosecco till detta.
Har vi tur kommer det en utländsk (läs amerikansk) film på TV ikväll som både är dubbad till tyska OCH har tysk untertitel. Det gör det det så mycket enklare (i allafall för mig) att hänga med i vad som sägs.
 
Så nu säger jag som de säger i många andra bloggar. Nu "tar" vi helg!!
 
de har börjat bygga ett nytt hus där vi bor. Som tur är så är det på andra sidan av vår lägenhet så vi slipper allt byggoväsen!
 
på prommis på andra sidan floden. Är det sommarens sista maskros tro?

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Katarina Holmqvist

Välkommen till min blogg. Här kan ni följa mig i ord och bild om mitt liv som svensk i fjärran land. I April 2009 flyttade jag och maken till Shanghai, Kina och i November 2011 flyttade vi vidare till Köln, Tyskland. Vart det bär av härnäst vete gudarna!!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela