katarinaicologne

2 år i Köln (Cologne) Tyskland.

Glad Valborgsmäss!

Publicerad 2013-04-30 16:32:53 i Allmänt

Vissa saker glömmer man nästam bort när man bor utomlands. Som att det är Valborgsmässoafton idag! Min farmor, som för övrigt även hade det vackra namnet Valborg, berättade för mig när jag var liten om hur hon brukade fira in våren när hon var ung. Man skulle ha ny vårkappa och vårklänning och gå på Liseberg. Det spelade ingen roll hur kallt det var, de nya kläderna skulle på för att visas upp! Själv så har jag inga direkta minnen från Valborgsmäss från när jag var riktigt liten men i tonåren så drogs man till Göteborg och cortegen . Och kanske Liseberg om det inte var stängt pga för mycket fylla året därpå.. 
På äldre dagar har Valborg betytt att jag sjungit in våren med kyrkokören i parken hemma på Holmen. Sköna Maj, välkommen till vår jord igen!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Katarina Holmqvist

Välkommen till min blogg. Här kan ni följa mig i ord och bild om mitt liv som svensk i fjärran land. I April 2009 flyttade jag och maken till Shanghai, Kina och i November 2011 flyttade vi vidare till Köln, Tyskland. Vart det bär av härnäst vete gudarna!!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela