katarinaicologne

2 år i Köln (Cologne) Tyskland.

första steget..

Publicerad 2011-12-14 14:36:08 i Allmänt

..till att lära mig tyska är taget. Idag skärpte jag till mig och gick (med något darrande ben) och anmälde mig till en 4-veckors intensivkurs i tyska. Japp, nu är det gjort. Den 9 januari sätter jag mig åter igen på skolbänken.
Tandemschule på Rolandstrasse kan bli min väg till lycka eller undergång...
Den stora skillnaden med att bo här och inte kunna språket är ju att alla tror att jag talar tyska. Jag ser ju ut som en tysk! I Kina utmärkte man ju sig genom sitt utseende och ingen kines förväntade sig att man skulle förstå eller prata kinesiska. Det är faktiskt både pinsamt och jobbigt när man ska handla osv. och man blir tilltalad på tyska och står där som ett frågetecken??? Men det ska det bli ändring på inom kort alltså.


nu ska jag liksom tomtarna här i Köln, börja klättra på stegen. Språkstegen alltså ;-))

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Katarina Holmqvist

Välkommen till min blogg. Här kan ni följa mig i ord och bild om mitt liv som svensk i fjärran land. I April 2009 flyttade jag och maken till Shanghai, Kina och i November 2011 flyttade vi vidare till Köln, Tyskland. Vart det bär av härnäst vete gudarna!!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela