katarinaicologne

2 år i Köln (Cologne) Tyskland.

spät Sommer

Publicerad 2012-09-09 11:24:39 i Allmänt

det är härlig sensommar här nu och fortfarande väldigt varmt. Tyskarna kallar det "spätsommer" och idag väntas tempen stiga mot 30 grader, puh. Men varje dag sen jag kom hit har i princip alla måltider kunnat intagas på balkongen och det är bara för ljuvligt att kunna sitta ute. Speciellt om kvällarna.
I torsdags träffade jag Cheryl för en "catch up" efter sommaren. Vi har inte setts sen i maj och det var mysigt att träffas igen. Vi tog en fika vid "plaskdammen" nedanför Domen. Badsugna barn plaskade omkring i det lilla vattenhålet men vi sträckte oss endast så långt som att ta av oss skorna..
Fredagen ägnades åt att städa och tvätta och att göra klar första skoluppgiften. Det har varit väääldigt segt med självdisciplinen inför dessa studier men nu är jag på G!
Igår, lördag, tog jag och Håkan en långpromenad i en stor, fortfarande grönskande park. Sen åt vi en god lunch hos Albertus och snackade med ägaren som kunde prata lite svenska. Han var från Turkiet och hade jobbat för Vingresor i sin ungdom och haft hand om många svenska turister. Sånt är alltid lite kul!
Idag ska vi ha lunchgäster här hemma. En holländare som Håkan jobbar med och hans familj. De är också relativt nya i stan och jag har aldrig  träffat någon av dem tidigare så det känns lite spännande! Vi får se om vi kan knö ihop oss ute på balkongen ;-)
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Katarina Holmqvist

Välkommen till min blogg. Här kan ni följa mig i ord och bild om mitt liv som svensk i fjärran land. I April 2009 flyttade jag och maken till Shanghai, Kina och i November 2011 flyttade vi vidare till Köln, Tyskland. Vart det bär av härnäst vete gudarna!!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela